logotype

FAQ/Vanliga frågor

 

Varför måste jag registrera mig?
- Att registrera ett konto för att använda SAFABs tjänster är gratis. Men för att verifiera att det är rätt person/företag som registrerar sig måste vi ha rätt uppgifter. Uppgifterna är också viktiga för oss för att kunna kommunicera med Dig. Via ditt konto får du sedan fri tillgång till alla SAFABs tjänster som lönehantering, specifikationer, statistik, tidigare fakturor etc.

Skriver man något avtal med SAFAB?
- Avtalet består av att Du  godkänner de allmänna villkoren i samband med varje fakturering. Därmed fastställs rättigheter och skyldigheter mellan Dig och SAFAB.

Tillkommer det moms på fakturan?
- Ja. Enligt momsregler från och med 1 januari 2003 är gage momspliktiga. Momssatsen är 25%. Undantaget gäller i fall där en artist själv fakturerar via eget bolag.

Vad hamnar fakturan på om artisten ska ha t ex 5000 kr i handen?
- Det beror dels på vilka avdrag och skattefria ersättningar som ska/kan göras, samt personnummer för löntagaren vilket reglerar arbetsgivaravgiften. Via SAFABs fakturaprogram behöver du bara fylla i uppgifterna som efterfrågas (ev. milersättning, traktamente, gage) så räknas allt automatiskt ihop till ett bruttobelopp, tillsammans med arbetsgivaravgifter och skatt. Alla avdrag som kan göras räknas också ut automatiskt så att du får en full överblick på beloppet.

Betalar jag några fasta avgifter till SAFAB?
- Nej. Svensk ArtistFaktura har en bred verksamhet över hela Sverige. Vi tar inga fasta avgifter och att registrera sig hos oss och använda sig av våra tjänster kostar ingenting. För att vi går in som arbetsgivare istället för dig och hanterar dina fakturor och löneutbetalningar utgår en kostnad på endast 4,5% av beloppet per faktura. Via en extra låg avgift ser vi istället till att nå så många som möjligt.

Vad händer om jag inte betalar in fakturan i tid?
- Artisten får inte utbetalt sitt gage innan du som uppdragsgivare betalat in fakturabeloppet till Svensk ArtistFaktura. Betalar du inte fakturan annulleras den automatiskt efter 45 dagar och du måste gå in på artistfaktura.se för att skapa en ny.

Hur betalar jag in fakturan/vad händer sen?
- Du får en färdig, vanlig faktura som du betalar in på sedvanligt vis. På fakturan finns bl a bankgironummer samt fakturanummer som du anger som referens. Sedan är det upp till dig att bokföra den som en vanlig kostnad i företaget (om du är företagare). När vi emottar betalningen betalar vi ut gaget och ev. ersättningar till artisten/artisterna. Därefter administrerar vi och betalar in skatt och arbetsgivaravgifter till Skatteverket samt försäkringar till Fora. Du behöver inte göra något annat än att betala in fakturan till oss!
Tänk på att vi granskar alla fakturor och fakturaunderlag, och ersättningar som ex. traktamente och milersättning måste finnas dokumenterade.

Kan jag bara använda SAFAB då jag ska betala musiker?
- Nej. Däremot så fokuserar SAFAB på lönehantering inom kulturbranschen, eftersom det är en bransch med många olika regler och då kulturarbetare ofta är tillfälligt anställda. Regler gällande avdrag är något olika beroende på om det rör sig om en musiker eller övrig artist. Då du som inloggad fyller i fakturauppgifter får du också välja vilket slags artistutövande det handlar om, musik eller övrig artistverksamhet. Vårt system räknar automatiskt fram gällande belopp beroende på de uppgifter som anges.

Måste jag vara företagare för att använda mig av SAFABs faktureringssystem?
- Nej. Att tänka på som privatperson dock är att du vanligtvis inte har möjlighet att dra av någon moms.

Vad är gage netto?
- Gage netto är den summa som artisten efter överenskommelse ska ha ut ”i handen”, d v s efter att skatt och avgifter är draget.

Vad är gage brutto?
- Gage brutto är artistens bruttolön, d v s inkl. skatt men exkl. arbetsgivaravgifter som arbetsgivaren betalar för artisten, exkl. moms.

Vad är gage total?
- Gage total är den totala summan inkl. skatt och avgifter som arbetsgivaren betalar för artisten, exkl. moms.

 

SIDANS FUNKTIONER 

 

Om jag anlitar samma artister återkommande, behöver jag mata in samma uppgifter?
- Nej. Tidigare inmatade och sparade uppgifter som ex. personuppgifter finns direkt att hämta via ”befintlig artist” då du matar in uppgifterna, vilket sparar mycket tid.

Kan jag se mina tidigare skickade fakturor?
- Ja. På ditt eget konto har du tillgång till alla uppgifter som du tidigare matat in och sparat. Under ”Mina Fakturor” har du tillgång till alla tidigare fakturor och dess uppgifter, och kan även skriva ut dem för egen bokföring. Du har även tillgång till alla de artister du har anlitat under ”Översikt löner” och kan där se hur mycket du betalat ut i lön åt dem under året.

Kan jag gå in och ändra i en redan sparad faktura?
- Nej. När du väl har registrerat, sparat och godkänt en faktura kan du inte i efterhand gå och ändra i dess uppgifter, detta därför att SAFAB använder alla registrerade fakturor som löneunderlag för artisterna. Du får alltid god tid på dig att bekräfta att inmatade uppgifter är korrekta innan du registrerar fakturan.

Jag har fyllt i en felaktig faktura, vad gör jag?
- Om fakturan du registrerat inte ska användas av någon anledning så är det viktigt att du så fort som möjligt annullerar denna till SAFAB. Detta gör själv via ditt eget konto under Mina Fakturor.
Sedan kan du skapa en ny faktura med korrekta uppgifter.

Jag vet inte hur man räknar ut avgifter, ersättningar, traktamenten eller avdrag?!
- Det behöver du inte heller! Via Svensk ArtistFakturas fakturasystem behöver du bara följa stegen och mata in de uppgifter som efterfrågas så sköter programmet om alla uträkningar åt dig. Tydliga instruktioner gör att du själv kan se vad som ska räknas med i fakturaunderlaget, och fyller bara i de uppgifter som behövs. Programmet uppdaterar automatiskt all ny information och nya procentbelopp som är aktuella så att du själv aldrig behöver hålla koll på detta. Alla avdrag och skattefria ersättningar som är möjliga sköter programmet också automatiskt, och via uträkningen ser du själv vilka avdrag och avgifter som görs.

Kan jag lägga in flera artister på en och samma faktura (fördelningslista)?
- Ja, du kan registrera upp till 10 personer på samma faktura så länge du registrerar person- och eventuellt kontouppgifter för varje löntagare. Har du redan en gång lagt in dessa uppgifter så finns de sparade automatiskt och du behöver inte fylla i dem igen.

 

INLOGGNING 

 

Vad gör jag om jag tappar mitt lösenord!
- Fyll bara i din e-post adress som du angett vid registrering under ”Glömt lösenordet?” så skickas ett nytt lösenord till din e-post. Tänk också på att ditt lösenord är en värdehandling och aldrig ska lämnas ut till obehöriga!

Kan jag byta lösenord eller e-postadress?
- Ja. När du väl har registrerat dig och har ett användarnamn och lösenord kan du själv administrera alla dina uppgifter som inloggad via ”Mina uppgifter”.

                 

Skapa faktura

Skapa och skicka fakturor
direkt via eget konto, ingen
väntetid.

               

Inga förkunskaper

Du behöver inte ta reda på
alla regler, vi har gjort det
krångliga arbetet åt dig.

         

Spara pengar

Enkelt och snabbt system.
Billigare än om du skulle gjort det själv.


          

Ha full koll

Få access till olika rapporter
om dina fakturor och statistik över löner/gage via ditt eget konto.

Skapa fakturan enkelt
genom att fylla i ett
formulär

Hantera kunduppgifter

Övervaka dina fakturor

Lönestatistik